آلاچیق پارچه ای

آلاچیق پارچه ای -قیمت آلاچیق پارچه ای

آلاچیق پارچه ای

آلاچیق پارچه ای یکی از انتخاب های کاربردی طراحان دکوراسیون داخلی و معماران امروزی در زیبا سازی فضا و فراهم آوردن سایبان می باشد. مسائلی مانند فرم دهی زیبا و راحت به آلاچیق چادری، بهبود در بهره وری فضا، قیمت تمام شده سازه و … از جمله مواردی است که طراحان دکوراسیون داخلی را به استفاده از آلاچیق چادری سوق می دهد.

در این مقاله قصد بررسی نحوه تعیین قیمت سازه های چادری را داریم. با ما همراه باشید!

معیارهای مهم در تعیین قیمت آلاچیق پارچه ای

سازه های چادری با توجه به فضای محل نصب می توانند دارای طرح های خلاقانه و زیبایی باشند که از محیط حداکثر بهره وری را کسب نموده و در عین حال ظاهری چشم نواز ارائه دهند.

در کنار این موارد قیمت تمام شده آلاچیق پارچه ای نسبت به دیگر روش های ساخت آلاچیق بسیار مقرون به صرفه است که این امر به تنهایی توجه کارفرمایان را به سوی خود جلب می کند.

ایجاد فضایی مدرن و قیمت مناسب از عوامل اصلی استقبال معماران و کارفرمایان پروژه ها از سازه غشایی چادری می باشد.

به طور کلی موارد متعددی در تعیین قیمت آلاچیق پارچه ای موثر هستند؛ اما مهم ترین آن ها نحوه تهیه و خرید سازه می باشد. این آلاچیق ها به دو صورت پیش ساخته و یا سفارشی ارائه می شوند که این مهم در محاسبه هزینه آن ها بسیار موثر است.

از این رو عوامل تاثرگذار در قیمت گذاری سایبان های چادری را در هر یک از این گروه ها به طور مجزا بررسی می کنیم. البته باید در نظر داشته باشیم در حالت کلی هزینه تمام شده سازه های پارچه ای از پیش طراحی شده نسبت به مدل های سفارشی ارزان تر می باشد.

آلاچیق پارچه ای - قیمت آلاچیق پارچه ای

فاکتورهای تعیین قیمت در آلاچیق پارچه ای از پیش طراحی شده

سازه های از پیش طراحی شده در طرح های مختلفی همچون خیمه، آرک و زین اسبی و با ابعاد استاندارد آماده می شوند. عواملی که در قیمت تمام شده این سایبان ها اثرگذار است عبارتند از: نوع و مساحت پارچه مصرف شده، نحوه دوخت پارچه، نوع پروفیل مورد استفاده، فرم نهایی سازه و تعداد آن.

2- جنس پارچه کششی مصرفی

کیفیت پارچه کششی مورد استفاده در ساخت آلاچیق پارچه ای بر قیمت آن تاثیر گذار است. به عبارت دیگر هر چه پارچه بزرنتی مورد استفاده از برند معتبرتر انتخاب شود و مقاومت آن بیشتر باشد هزینه بیشتر می شود. استفاده از این پارچه ها برای سایبان مناسب نیست و بیشتر در سازه های سفارشی استفاده می گردد.

1- تفاوت فرم های استاندارد

اولین فاکتور در محاسبه قیمت نهایی یک آلاچیق چادری ، فرم سازه است. به طور مثال آلاچیق های خیمه شکل، پارچه بیشتری نسبت به فرم آرک مصرف می کند که در نتیجه آن هزینه تهیه پارچه و دوخت آن افزایش خواهد یافت.

4- جنس پروفیل های سازه

هنگام ساخت آلاچیق پارچه ای از پروفیل به عنوان ستون ها و قوس های نگه دارنده استفاده می شود که تغییر در ابعاد این پروفیل ها چه از منظر قطر و چه از منظر ارتفاع، هزینه های نهایی را متغیر خواهد ساخت. ضمن این که رنگ به کار رفته بر روی پروفیل ها و روکش آب کروم آن ها در کنار نوع اتصالات CNC پلاسما نیز بر هزینه های تمام شده موثر هستند.

3- نحوه دوخت پارچه

در تولید آلاچیق پارچه ای از دو نوع دوخت استفاده می شود که یکی دوخت دستی یا لستر و دیگری دوخت فرنکانس بالا یا HF نامیده می گردند. دوخت لستر هزینه های کمتری نسبت به روش فرکانس بالا در پی دارد اما نکته ای که باید در نظر داشت کیفیت و مقاومت کمتر پارچه سازه کششی در مقابل نیروی باد و برف در دوخت های دستی (لستر) می باشد.

5- تعداد سازه استاندارد

در صورتی که بیش از یک آلاچیق پارچه ای از پیش طراحی شده سفارش دهید، قیمت تمام شده هر یک از آن ها اندکی ارزان تر خواهد بود. علت این امر کاهش پرتی در رول برزنت کششی می باشد. در این صورت هزینه های سربار سازه کاهش می یابد.

فاکتورهای تعیین قیمت در آلاچیق پارچه ای سفارشی

قیمت تمام شده در ساخت آلاچیق پارچه ای سفارشی بر پایه متراژ واحد سایه بر روی زمین می باشد. اما تعیین قیمت هر متراژ وابسته به عوامل مختلفی است که برخی از آن ها با سازه های از پیش طراحی شده همسو بوده و برخی دیگر متفاوت است.

برای مثال فاکتورهایی مانند فرم ظاهری سازه، جنس پارچه و نحوه دوخت آن مواردی هستند که تغییرات قیمت ناشی از تغییرات آن ها همچون سازه های استاندارد صورت می گیرد. اما عوامل دیگری در این روش ساخت آلاچیق چادری تاثیر گذار هستند که در ادامه آن ها را بیان می کنیم:

آلاچیق پارچه ای
آلاچیق چادری - فشار بارهای وارده 1

3- فشار بارهای وارده

ساخت آلاچیق پارچه ای در موقعیت های جغرافیایی مختلف و همچنین نصب آن در ارتفاع های متفاوت می تواند بر قیمت آن تاثیر گذار باشد. به طور کلی باید در نظر داشت طراحی یک سازه چادری برای نصب در شهرهایی که بارش برف زیادی دارند، نسبت به شهرهایی با بارش برف کمتر در طول سال متفاوت خواهد بود.  مورد دیگر ارتفاع نصب سازه است، در واقع هر چه محل نصب یک آلاچیق پارچه ای در ارتفاع بالاتری صورت پذیرد، فشار ناشی از باد بر روی سازه نیز افزایش می یابد، از این رو نیاز به استفاده از پروفیل های قوی تر و پارچه های مستحکم تر خواهیم داشت. این موارد می تواند در افزایش قیمت هر واحد از سازه موثر باشند.

آلاچیق چادری - فرآیند طراحی سازه 1

1- فرآیند طراحی سازه

در ساخت آلاچیق های از پیش طراحی شده، تیم طراحان و مهندسان تنها یک بار زمان گذاشته و یک سازه را خلق می کنند اما برای ساخت سازه های سفارشی لازم است گروه به طور مجزا برای هر پروژه محاسبات خود را انجام داده و با توجه به فضای مورد نظر طرحی اختصاصی را ایجاد کند.

این امر علاوه بر زمانی که بابت هر پروژه به تیم تحمیل می کند، هزینه های به خصوص خود را نیز در بر دارد. بر این اساس هر چه طراحی سایبان چادری خلاقانه تر و با صرف زمان بیشتر صورت پذیرد، هزینه آن هم افزایش خواهد یافت.

آلاچیق چادری - ابعاد سایبان 1

2- ابعاد سایبان

در حالت کلی هر چه ابعاد یک آلاچیق پارچه ای افزایش می یابد (در صورت ثابت ماندن نوع پارچه برزنتی مصرفی) قیمت واحد سازه کاهش پیدا می کند.

اما با رسیدن به حد خاصی از ابعاد، به دلیل افزایش فشار ناشی از نیروهای وارده بر سازه نیازمند استفاده از پارچه مقاوم تر و حتی اتصالات قوی تر خواهیم داشت که در این صورت به نقطه جهش در قیمت می رسیم. با عبور از این نقطه مجدد با رشد ابعاد سازه، قیمت هر واحد آن روند نزولی خواهد داشت.

سخن پایانی

کیفیت یک آلاچیق پارچه ای با در نظر گرفتن کیفیت متریال و مواد اولیه مورد استفاده در آن تعیین می شود و هر چه کیفیت سازه بیشتر باشد، هزینه های نهایی آن نیز برای کارفرما افزایش خواهد یافت. اما باید در نظر داشت استفاده از متریال با کیفیت در ساخت سازه، مقاومت و طول عمر آن را نیز بهبود می بخشد. گروه دیکسون ارائه دهنده انواع برزنت شمعی، برزنت نانو، برزنت ضد آب و … می باشد که مناسب استفاده در ساخت سازه های چادری هستند.