کاربری سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها

خرید پارچه ترانزیتی برای لوازم شهربازی
خرید پارچه ترانزیتی برای لوازم شهربازی
15 آبان 1400
قیمت نهایی آلاچیق پارچه ای
عوامل مهم در قیمت نهایی آلاچیق پارچه ای
18 آبان 1400
نمایش همه

کاربری سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها

سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها

سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها

در حال حاضر کاربرد سازه های پارچه ای بسیار توسعه پیدا کرده و محدود به اماکن عمومی و خصوصی مانند ویلاها، ورزشگاه ها و پارک ها نمی شود.

طرح های مورد استفاده در این نوع سازه ها با توجه به نوع کاربری آن ها، تنوع زیادی پیدا کرده اند. از جمله اماکنی که از سقف های پارچه ای در آن استفاده می شود می توان به معابر شهری، ایستگاه های مترو، پایانه های اتوبوسرانی، راه آهن و کاربری سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها اشاره نمود.

در واقع سازه پارچه ای روز به روز تولید میشود. این سازه های پارچه ای که در واقع همانند سقف چادری عمل می کنند، از نوعی پارچه پی وی سی و با الیاف شیشه ای معروف به پارچه های ETFE ساخته شده اند. این پارچه های سازه ای با توجه به نوع بافت خود، می توانند به راحتی نور خورشید را از خود عبور دهند و در مصرف انرژی، تأثیر مثبتی بگذارند.

از مزایای مهمی که کاربری سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها دارد و برای اولین بار در پروژه فرودگاه Zvartnot انگلستان پیش بینی شده بود، حفاظت کامل فرودگاه در هنگام وقایع غیرمترقبه یا اتفاقات مترقبه مانند انفجار بمب و وارد شدن شوک بالا هنگام زلزله است. این سازه غشایی کششی قابلیت جذب تکانش های ناشی از انفجار را دارد.

این تکان های شدید ناشی از انفجار احتمالی توسط پارچه سقف جذب می شود و برخلاف مصالح سفت ساختمانی، از بین نرفته، روی سر عابرین فرو نمی ریزد و تهدیدی برای پرسنل حاضر در فرودگاه به شمار نمی رود.

لازم به ذکر است که پارچه های این سازه ها با استفاده از تکنولوزی نانو ساخته شده و خود تمیز شونده هستند و این مساله مزیت خیلی مهمی در مورد فرودگاه ها محسوب می شود.

چون سالانه هزینه های زیادی بابت تمیز کردن و پاکیزگی و براق شدن فضاهای داخلی و خارجی فرودگاه ها هزینه می شود و کاربری سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها می تواند تاثیر بسیار مثبتی بر کاهش هزینه های جاری یک فرودگاه داشته باشد.

سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها-هرید سازه پارچه ای

فرم‌های مختلف کاربری سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها

 در کاربری سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها جهت انتقال نیروهای عمود بر پارچه مانند فشار باد به سمت بالا و یا فشار برف به سمت پایین ‌باید انحناهایی عمود بر هم در سطح پارچه ایجاد کرد.

در ریاضیات سه بعدی به سطوحی که در هر نقطه دو انحنای عمود بر هم دارند سطوح آنتی کلاسیک می‌گویند. سطوح آنتی کلاستیک انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی سه نوع از آن‌ها که بیشتر در سازه‌های پارچه‌ای کاربرد دارند می پردازیم. 

می‌توان با اطمینان گفت تمامی سازه‌های پارچه‌ای ساخته شده در دنیا ترکیبی از این سه فرم کلی سازه های پارچه ای هستند.

1- فرم زین اسبی یا هایپربولیک

  قیمت پارچه سایبان

در این نوع سطح ها  بار وارده از گوشه ها انتقال پیدا می‌کند. در این نوع سطوح دو گوشه به سمت پایین و دو گوشه به سمت بالا کشیده می شود.

گوشه‌های پایینی نیروهایی به سمت بالا ایجاد می کنند و گوشه‌های بالا نیروهایی به سمت پایین را منتقل می کنند.

2-فرم خیمه یا کونیک

در این مدل سطوح نیروها با استفاده از انحناء در سطح سازه غشایی پارچه به دو سمت منتقل می‌شوند. سال‌های زیادی است این نوع از سطوح به عنوان سطوح باربر خیمه‌های موقت نیز کاربری دارد.

در این فرم تمامی نیروها به سمت لبه پایینی و لبه بالایی سطح سازه پارچه ای انتقال پیدا کرده و در آخر از راه اتصال به زمین یا ستون‌های میانی رویه مهار می‌گردد.

3-فرم آرک

مدل آرک به مدل زین اسبی شباهت زیادی دارد، با این تفاوت که لبه ‌های بالا و پایین در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این فرم از رویه در گذشته برای انتقال بار در سقف ‌های سنتی طاق ضربی استفاده می شده‌است.

مطالب پیشنهادی:

پارچه سازی کششی چیست؟

چگونگی طراحی سازه پارچه ای

نمونه های زیبا و موفق داخلی و خارجی کاربری سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها

از نمونه های کاربری سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها می توان به سازه پارچه ای گیت فرودگاه بغداد به مساحت 137 متر مربع با فرم زین اسبی اشاره نمود که توسط یک شرکت ایرانی طراحی و اجرا گردیده است که در واقع یک نمونه خارجی است که به دستان توانمند مهندسان ایرانی طراحی و اجرا شده است.

همچنین فضای ورودی ترمینال فرودگاه آبادان با سایبانی به فرم زین اسبی نیز نمونه موفق دیگری از این کاربری سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها است که داخل ایران و به دست مهندسین ایرانی طراحی و اجرا گردیده است.

در این سازه سقف پارچه ای به صورت کنسولی و با استفاده از سیستم هنگینگ طراحی گردیده است.  به جهت زیبایی بیشتر نمای سایبان ورودی، طول ۷۸ متری ساختمان فرودگاه به ۱۳ بخش ۶ متر در۶ متر تقسیم شده که هرکدام یک پارچه سایبان جدا دارند.

جهت هماهنگی با نمای مدرن ترمینال جدید فرودگاه آبادان از فرم سازه پارچه ای زین اسبی یا هایپر استفاده شده است. فرم هایپر یکی از فرم های زیبا و مدرن است. برای سایبان ورودی جهت تناسب با نمای کامپوزیت کرم رنگ ساختمان، از پارچه سازه کششی به رنگ کرم استفاده شده است.

نمونه موفق دیگری از کاربری سازه های پارچه ای در فرودگاه ها می توان فرودگاه بین المللی دنور در ایالت کلرادو آمریکا را نام برد که حدود 27 سال است پا برجا و استوار ایستاده است. این فرودگاه به لحاظ وسعت سومین فرودگاه بزرگ جهان است.

سقف فایبر گلاس با روکش تفلون این فرودگاه به شکل قله کوه های راکی در زمستان طراحی شده است و تحت شرایط آب و هوایی شدید آن کشور هنوز هم استوار و محکم باقی مانده است.

علاوه بر این ترمینال فرودگاه جده در عربستان که همگی استحضار دارید در یک ماه از سال تبدیل به شلوغ ترین ترمینال مسافری جهان می شود.

این فرودگاه مساحتی بالغ بر 44 هکتار دارد. گرمای هوا مانع ایجاد هرگونه سقف فلزی برای این ترمینال بود. شرکت های اسکیدمور و مریل کار طراحی و اجرای پوشش سقف این فرودگاه را برعهده گرفتند.

سازه پارچه ای به کار رفته در آن به وسیله لایه ای از تفلون پوشیده شده و حجم زیادی از آفتاب را بر می گرداند. پارچه آن قابل شستشو است و به خاطر جنس تفلون آن گرد و غبار محیط را به خود نمی گیرد و نوع سایبان برای حرارت بالای صحرای عربستان مناسب است.

سازه‌های پارچه‌ای در فرودگاه‌ها- سازه کششی